Załącznik nr 1 do uchwały
Nr 6/ 2012 / 2013
Rady Pedagogicznej Gimnazjum w Ścinawie Małej
z dnia 20 września 2012 r.
GIMNAZJUM W ŚCINAWIE MAŁEJ
NA LATA 2012 - 2015
"Aby wychowywać należy otworzyć człowiekowi oczy i uszy na
prawdę. We wnętrzu każdego człowieka istnieje jakaś prawda.
Każdy człowiek ma w sobie miarę swej wewnętrznej prawdy, każdy
człowiek jest jakby lustrem w którym odbija się otaczający go
świat. Można powiedzieć, że jest tyle prawd, ile jest ludzi, ale
pomiędzy tymi prawdami, gdzieś na dnie jest jakaś wspólna
prawda, wspólne pokrewieństwo. Prawda ta leży na dnie duszy
każdego człowieka Zadaniem wychowawcy jest urodzić się owej
prawdzie."
Program został przyjęty do realizacji przez
Radę Pedagogiczną uchwałą Nr 6/2012/2013 z dnia 20. 09.
2012 r. w wyniku porozumienia z Radą Rodziców z dnia 17. 09.
2012 r.
Wychowanie dzieci należy przede wszystkim do rodziców, a szkoła
stanowi w tym
względzie istotne wsparcie. Działaniem nauczycieli w pracy
wychowawczej jest wspieranie rodziców w wychowaniu, mającym na
celu znalezienie swojego miejsca w społeczności i rozbudzenie
dociekliwości poznawczej ucznia, ukierunkowanej na poszukiwanie
prawdy, dobra i piękna w świecie.
II. Zadaniem nauczyciela wychowującego jest:
III. Metody pracy:
·
wycieczki tematyczne, turystyczno-krajoznawcze, programowe
·
uroczystości szkolne, imprezy okolicznościowe happeningi
·
korzystanie z mediów
·
prace projektowe, prezentacje
·
artystyczna i plastyczna twórczość uczniów
·
warsztaty
·
dyskusja
·
konkursy
·
integralny - obejmuje wszystkie sfery osoby ucznia: fizyczną,
psychiczną, duchową i społeczną,
·
personalistyczny - stawia w centrum osobę ucznia,
·
indywidualny - tempo nauczania i wychowania, dobór treści i
metod uwzględnia indywidualne możliwości psychofizyczne ucznia.
·
wszechstronny rozwój osobowości uczniów w kategorii jego
podmiotowości, godności, wolności, niepowtarzalności,
konkretnych praw i obowiązków.
·
pomoc w wyrównywaniu szans życiowych dziecka wywodzącego się ze
społeczności wiejskiej.
·
rozwój aspiracji edukacyjnych uczniów,
·
kształtowanie systemu wartości, postaw i zachowań,
·
rozwijanie samorządności uczniów przygotowanie do pełnienia ról
społecznych,
·
zapoznanie
z
dziedzictwem
kulturowym miejscowości, regionu, kraju, Europy i Świata,
·
włączanie rodziców w proces dydaktyczno-wychowawczy szkoły.
PLAN REALIZACJI SZKOLNEGO PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO
I.
Obszar działania - Rozwój aspiracji edukacyjnych uczniów.
Sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
Uwagi |
Zadanie 1. Zapewnienie każdemu
uczniowi edukacji na potencjalnym
poziomie jego umiejętności. |
|||
·
Dostosowanie metod nauczania do indywidualnych
możliwości uczniów-wyrównywanie szans
edukacyjnych, opieka nad dziećmi z
dysfunkcjami.
·
Badanie potencjału uczniów na początku klasy
I
gimnazjum.
·
Wdrażanie nowych programów, metod i form pracy.
·
Prowadzenie zajęć metodami aktywizującymi.
·
Prowadzenie zajęć z różnych przedmiotów z
wykorzystaniem nowych technologii
komunikacyjnych.
·
Doposażenie szkoły w nowoczesne pomoce
dydaktyczne.
·
Poszerzenie oferty czytelni multimedialnej w
bibliotece szkolnej.
·
Przygotowanie uczniów do egzaminu gimnazjalnego,
przeprowadzanie badań pilotażowych.
·
Systematyczne monitorowanie działań w celu
usuwania występujących trudności.
·
Organizowanie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych z
języka polskiego i matematyki.
·
Stałe doskonalenie zawodowe nauczycieli. |
·
Nauczyciele przedmiotów.
·
Nauczyciele przedmiotów.
·
Dyr., nauczyciele przedm.
·
Wszyscy nauczyciele.
·
Nauczyciele przedmiotów.
·
Dyrektor.
·
Opiekun biblioteki.
·
Nauczyciele przedmiotów z klasy III gimnazjum.
·
Dyrektor, nauczyciele przedmiotów.
·
Dyrektor, wychowawcy.
·
Dyrektor. |
·
Sukcesywnie na każdej lekcji.
·
Corocznie na początku roku szkolnego.
·
Sukcesywnie do 2015 r.
·
Sukcesywnie do 2015 r.
·
Sukcesywnie do 2015 r.
·
W miarę posiadanych środków.
·
Corocznie w II semestrze.
·
Sukcesywnie do 2015 r.
·
Corocznie na początku roku szkolnego.
·
Sukcesywnie do 2015 r. |
|
Sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
Uwagi |
Zadanie 2. Rozwój uzdolnień i zainteresowań
uczniów z uwzględnieniem ich aspiracji
edukacyjnych. |
|||
·
Opracowanie oferty zajęć pozalekcyjnych.
Wykorzystanie dodatkowych godzin pracy
nauczycieli wynikających z art. 42 Karty
Nauczyciela na koła zainteresowań.
·
Eksponowanie prac kół zainteresowań na gazetkach
szkolnych i w gazecie szkolnej.
·
Popularyzacja dorobku ucznia zdolnego-nagrody i
stypendia szkolne.
·
Podniesienie efektywności pracy z uczniem
zdolnym-przygotowanie uczniów do udziału w
konkursach i olimpiadach.
·
Udział uczniów w zawodach sportowych na szczeblu
gminny, powiatu, województwa.
·
Redagowanie gazety szkolnej.
·
Analiza wyników egzaminów zewnętrznych, olimpiad
i konkursów przedmiotowych.
·
Zapoznanie z ofertą edukacyjną szkół średnich.
·
Współpraca z PPP w zakresie preorientacji
zawodowej.
|
·
Wszyscy nauczyciele.
·
Opiekunowie kół przedmiotowych.
·
Dyrektor, wychowawcy.
·
Nauczyciele przedmiotów.
·
Nauczyciele wychowania fizycznego.
·
Opiekunowie gazety szkol.
·
Dyrektor, nauczyciele przedmiotów.
·
Wychowawcy klas III.
·
Wychowawcy klas III. |
·
Corocznie na początku roku szkolnego.
·
Sukcesywnie do 2015 r.
·
Corocznie na zakończenie r. szkolnego.
·
Sukcesywnie do 2015 r.
·
Sukcesywnie do 2015 r.
·
Raz na trzy miesiące.
·
Corocznie na analitycznym posiedzeniu R.P.
·
Corocznie w maju.
·
Corocznie w maju. |
|
II.
Obszar działania - Kształtowanie systemu wartości, postaw i zachowań.
Sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
Uwagi |
Zadanie 1. Kształtowanie postaw obywatelskich
i patriotycznych. |
|||
·
Opracowanie i cykliczne realizowanie
harmonogramu uroczystości szkolnych.
·
Upowszechnienie tradycji szkoły w prasie
lokalnej i na stronie internetowej.
·
Dokumentowanie najważniejszych wydarzeń z życia
szkoły w formie kroniki.
·
Kultywowanie tradycji i ceremoniału szkoły.
·
Współdziałanie z organizacjami społecznymi i
kombatanckimi w zakresie organizowania obchodów
najważniejszych świąt narodowych.
|
·
Dyrektor, wychowawcy.
·
Dyrektor, informatyk.
·
Samorząd.
·
Wychowawcy.
·
Dyrektor, wychowawcy.
|
·
Corocznie na początku roku szkolnego.
·
Sukcesywnie do 2015 r.
·
Sukcesywnie do 2015 r.
·
Sukcesywnie do 2015 r.
·
Sukcesywnie do 2015 r.
|
|
Zadanie 2. Kształtowanie odpowiedzialności za
zdrowie oraz bezpieczeństwo własne i innych. |
|||
·
Przestrzeganie szkolnych uregulowań dotyczących
praw i obowiązków ucznia zawartych w Statucie
Szkoły.
·
Realizacja zapisów Szkolnego Programu
Profilaktycznego w zakresie edukacji
prozdrowotnej.
·
Zapewnienie różnych form pomocy
psychologiczno-pedagogicznej oraz współdziałanie
ze służbami prewencyjnymi.
·
Inicjowanie i koordynowanie działań edukacyjnych
dotyczących bezpiecznego uczestnictwa w ruchu
drogowym.
·
Dbałość nauczycieli i pracowników obsługi o
zapewnienie bezpieczeństwa podczas pobytu
uczniów w szkole oraz w czasie dowozów. |
·
Wychowawcy.
·
Wychowawcy, pedagog.
·
Dyrektor, wychowawcy, pedagog.
·
Nauczyciel techniki.
·
Dyrektor, kierownik świetlicy. |
·
Sukcesywnie do 2015 r.
·
Sukcesywnie do 2015 r.
·
Sukcesywnie do 2015 r.
·
Sukcesywnie do 2015 r.
·
Sukcesywnie do 2015 r. |
|
Sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
Uwagi |
Zadanie 3. Wyrabianie nawyków kulturowych. |
|||
·
Zwracanie uwagi na kulturę języka w czasie
lekcji i przerw.
·
Uczenie zasad savoir-vivre na godzinach
wychowawczych.
·
Systematyczne apelowanie do rodziców o uczulanie
swoich dzieci na zasady dobrego wychowania.
·
Wyrabianie nawyków właściwego zachowania podczas
sytuacji trudnych i konfliktowych.
·
Motywowanie do aktywnej ochrony zasobów
środowiska naturalnego.
·
Kształtowanie etycznej postawy uczniów w
stosunku do otaczając przyrody i świata
zwierząt.
·
Wdrażanie do aktywnych form spędzania czasu
wolnego.
·
Dbanie o zachowanie form grzecznościowych w
różnych sytuacjach.
·
Wdrażanie o dbałości o estetykę sal lekcyjnych,
korytarzy i otoczenia szkoły.
·
Wskazywanie wzorów kultury zachowania i mowy z
dziedzictwa kulturowego i literatury. |
·
Wszyscy nauczyciele.
·
Wychowawcy.
·
Dyrektor, wychowawcy.
·
Wychowawcy, pedagog.
·
Wychowawcy, nauczyciel biologii.
·
Wychowawcy, nauczyciel biologii.
·
Nauczyciele wych. - fiz.
·
Wszyscy nauczyciele.
·
Dyrektor, wychowawcy.
·
Nauczyciele historii i języka polskiego. |
·
Sukcesywnie do 2015 r.
·
Zgodnie z planem pracy.
·
Sukcesywnie do 2015 r.
·
Sukcesywnie w trakcie rozwiązywania sporów.
·
Sukcesywnie do 2015 r.
·
Sukcesywnie do 2015 r.
·
Sukcesywnie do 2015 r.
·
Sukcesywnie do 2015 r.
·
Sukcesywnie do 2015 r.
·
Sukcesywnie do 2015 r. |
|
Sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
Uwagi |
Zadanie 4. Wdrażanie do kierowania się w swym
postępowaniu wyższymi wartościami
ogólnoludzkimi. |
|||
·
Uwrażliwienie na krzywdę i niesprawiedliwość
poprzez organizowanie pomocy i udział w akcjach
charytatywnych.
·
Wyrabianie postawy tolerancji wobec innych.
·
Lekcje wychowawcze na temat altruizmu, agresji,
asertywności.
·
Lekcje wychowawcze i warsztaty na temat radzenia
sobie z uczuciem złości i zdenerwowania.
·
Organizacja grup samopomocy uczniowskiej - pomoc
w nauce.
·
Uwrażliwienie na dobro, prawdę, uczciwość,
odpowiedzialność (na wszystkich lekcjach).
·
Kształcenie i doskonalenie udzielania pierwszej
pomocy. |
·
Opiekunowie SU.
·
Wychowawcy, pedagog.
·
Wychowawcy, pedagog.
·
Wychowawcy, pedagog.
·
Wychowawcy, kierownik świetlicy.
·
Wszyscy nauczyciele.
·
Nauczyciel techniki. |
·
Zgodnie z potrzebami.
·
Zgodnie z planem pracy.
·
Zgodnie z planem pracy wychowawczej.
·
Zgodnie z planem pracy wychowawczej.
·
W razie wystąpienia potrzeby.
·
Sukcesywnie do 2015 r.
·
Zgodnie z rozkładem materiału. |
|
III.
Obszar działania-rozwijanie samorządności i przygotowanie do pełnienia ról
społecznych.
Sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
Uwagi |
Zadanie 1. Kształtowanie umiejętności
odpowiedzialnego funkcjonowania w
społeczeństwie. |
|||
·
Kształtowanie
umiejętności współżycia i współdziałania w
zespole klasowym i grupie rówieśniczej.
·
Organizowanie zajęć preorientacji zawodowej,
spotkań z przedstawicielami różnych zawodów.
·
Zapoznanie z zasadami prawa wyborczego i
elementami prawa konstytucyjnego.
·
Grupowe badania pedagogiczne pod kątem
predyspozycji zawodowych uczniów klas III
gimnazjum. |
·
Opiekunowie Samorządu.
·
Opiekunowie Samorządu.
·
Opiekunowie Samorządu.
·
Wychowawcy.
·
Wychowawcy, pedagog.
·
Nauczyciel wiedzy o społeczeństwie.
·
Pedagog. |
·
Wrzesień-co dwa lata.
·
Stale do 2015 r.
·
Corocznie na początku roku szkolnego
·
Sukcesywnie do 2015 r.
·
Corocznie w klasach III gimnazjum.
·
Corocznie-nauczyciel wiedzy o społ.
·
Corocznie w II sem. |
|
Zadanie 2. Wdrażania do rzetelnego wywiązywania
się z podejmowanych zadań i podejmowania
świadomych, |
|||
·
Powierzanie uczniom organizacji obchodów świąt
narodowych i uroczystości szkolnych.
·
Prowadzenie apeli porządkowych i dyżurów
szkolnych
·
Podejmowanie przez uczniów inicjatyw na rzecz
klasy, szkoły i środowiska(dyskoteki, prace
porządkowe, kawiarenki, kiermasze itp.)
·
Stwarzanie uczniom możliwości uczestniczenia w
procesie podejmowania decyzji ważnych dla
funkcjonowania szkoły poprzez działalność SU i
samorządów klasowych. |
·
Dyrektor,
wychowawcy.
·
Opiekunowie SU.
·
Wychowawcy, opiekunowie SU.
·
Dyrektor, wychowawcy, opiekunowie SU. |
·
Corocznie na początku roku szkolnego.
·
Co dwa tygodnie.
·
Sukcesywnie do 2015 r.
·
Zgodnie z zapisami prawa. |
|
IV.
Obszar działania-Zapoznanie z
dziedzictwem kulturowym miejscowości, regionu, kraju, Europy i świata.
Sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
Uwagi |
Zadanie 1. Zaznajamianie uczniów z historią,
kulturą i tradycją narodową i jej regionalnym
bogactwem. |
|||
·
Włączenie w treści programowe wszystkich
przedmiotów edukacji regionalnej i europejskiej.
·
Kształtowanie postawy szacunku dla polskiego
dziedzictwa kulturowego, tradycji i historii.
·
Organizowanie wycieczek służących zapoznaniu z
przyrodą, historią i kulturą miejscowości i
regionu.
·
Opracowanie harmonogramu krajowych wycieczek
turystyczno-krajoznawczych dla poszczególnych
klas w celu zapoznania z przyrodą, historią i
kulturą Polski.
·
Czynne uczestnictwo w lokalnych świętach i
uroczystościach. |
·
Nauczyciele przedmiotów.
·
Wszyscy nauczyciele.
·
Wychowawcy, nauczyciele przedmiotów.
·
Wychowawcy.
·
Wychowawcy. |
·
Corocznie na początku roku szkolnego.
·
Sukcesywnie do 2015 r.
·
W miarę potrzeb.
·
Październik 2012 r.
·
Zgodnie z potrzebami. |
|
Zadanie 2. Przybliżenie uczniom dziedzictwa
kulturowego i cywilizacyjnego Europy oraz
świata. |
|||
·
Zapoznanie uczniów z funkcjonowaniem Unii
Europejskiej.
·
Wskazanie uczniom miejsca Polski w zjednoczonej
Europie i znaczenia Unii Europejskiej dla
naszego kraju.
·
Uświadomienie uczniom znaczenia Polski dla
Europy na przestrzeni dziejów.
·
Zapoznanie uczniów z organizacjami mającymi na
celu utrzymanie pokoju światowego-udział Polski
w ich pracach. |
·
Nauczyciel WOS.
·
Nauczyciel WOS.
·
Wychowawcy, nauczyciele historii i języka
polskiego.
·
Nauczyciel WOS. |
·
Zgodnie z programem.
·
Zgodnie z programem nauczania.
·
Zgodnie z programem nauczania.
·
Zgodnie z programem nauczania. |
|
V.
Obszar działania-włączanie rodziców w proces dydaktyczno-wychowawczy i
funkcjonowanie szkoły.
Sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
Uwagi |
Zadanie 1. Funkcjonowanie Rady Rodziców. |
|||
·
Przeprowadzenie wyborów trójek klasowych i
wybranie reprezentanta klasy do Rady Rodziców.
·
Cykliczne spotkania Rady Rodziców z dyrekcją
szkoły-współtworzenie Programu Wychowawczego i
Profilaktycznego Szkoły.
·
Opiniowanie przez Radę Rodziców wniosków o
nadanie stopnia awansu zawodowego.
·
Organizowanie przez Radę Rodziców imprez
dochodowych na rzecz szkoły-zabawy dochodowe,
Festyn Rodzinny.
·
Dofinansowanie wycieczek klas III gimnazjum.
·
Przekazanie środków finansowych na zakup pomocy
dydaktycznych (z okazji Dnia Nauczyciela).
·
Dofinansowanie z funduszu Rady Rodziców choinek
szkolnych. |
·
Wychowawcy.
·
Dyrektor.
·
Dyrektor.
·
Wychowawcy.
·
Wychowawcy.
·
Dyrektor.
·
Wychowawcy-organizatorzy choinek. |
·
Na pierwszym zebraniu.
·
Raz w miesiącu.
·
W miarę potrzeb.
·
Listopad, luty, czerwiec.
·
Corocznie maj.
·
Corocznie październik.
·
Corocznie koniec semestru. |
|
Sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
Uwagi |
Zadanie 2. Współpraca rodziców z wychowawcami
klas. |
|||
·
Włączenie rodziców w organizację imprez
klasowych.
·
Motywowanie rodziców do 100 % frekwencji w
zebraniach klasowych i comiesięcznych Dniach
Otwartych Szkoły.
·
Współpraca z rodzicami w zakresie kierowania
uczniów z trudnościami w nauce do PPP.
·
Współpraca w zakresie pomocy materialnej
rodzicom(wyprawki szkolne, dożywianie).
·
Bieżące informowanie rodziców o nieobecnościach
uczniów, ucieczkach z lekcji i świetlicy
szkolnej.
·
Pedagogizacja rodziców podczas zebrań ogólnych i
klasowych. |
·
Wychowawcy.
·
Wychowawcy.
·
Wychowawcy.
·
Wychowawcy, pedagog.
·
Wychowawcy, kierownik świetlicy.
·
Wychowawcy, opiekunowie świetlicy.
·
Dyrektor, wychowawcy. |
·
Corocznie na pierwszym zebraniu rodziców.
·
W miarę potrzeb.
·
Sukcesywnie do 2015 r.
·
W miarę potrzeb.
·
Corocznie czerwiec, wrzesień.
·
W miarę potrzeb.
·
Zgodnie z planem pedagogizacji. |
|